Din hemsida är ett fönster i din WooCommerce butik.
Om en användare landar på din produktsida i sit sökande är det självfallet ditt enda skott du har till att vinna dem över (i de flesta fall). Men sannolikt om någon ser en annons eller söker efter ditt företags namn kommer de att landa på din hemsida.
Så vad behöver din webbplats göra? Konvertera användare på din hemsida självklart! Här nedan går vi igenom 5 olika sätt som kan leda till att användarna konverterar i din butik.
Gör det Emotionellt
Oavsett om du utformar din webbplats för första gången eller omdesignar fundera över den här frågan: “Vad är mitt kunds behov?” Vid utformningen av din e-handel webbsida måste sidan kommunicera med din kund på en känslomässig nivå.
Använd bildspråk – tänk på stora hjälte huvudbilder! – tillsammans med övertygande innehåll men gissa inte vad dina kunder tänker, använd data från Google Analytics och heatmaps för att se vad de gör på hemsidan och var de klickar på från hemsidan. Låt uppgifterna informera om design och innehåll på din e-handels hemsida.
Ett bra verktyg att överväga med din butik är Crazy Egg. De låter dig verkligen se var användarna klickar. Du kan också överväga Sumo Me som ett alternativ medan de tillåter dig att se hur långt användarna bläddrar på varje sida och var de tenderar att överge dina sidor.
Personifiera det
Studier visar att webbplatser med personligt innehåll kan öka försäljningen med 7,8 procent. Sidor som Amazon, känd för sin anpassning, har 13 % i konvertering. Så hur kan ett litet e-handelsbutik vara som Amazon? Det är faktiskt ganska enkelt med rätt verktyg – WooCommerces rekommendationsmotor kan konfigurera produktförslag från Amazon-stil för dina kunder.
Plugin rekommenderar automatiskt produkter till användare baserat på vyhistorik, köphistorik och produkter som ofta köps tillsammans. Du kan ta detta ännu längre om du uppmuntrar dina användare att registreras efter att ha köpt. Kom ihåg att det handlar inte bara om att få användare att göra ett köp, du vill skapa en lojal kund!
Gör det sökbart
En ständigt närvarande sökfunktion på webbplatsen är en underskattad faktor i din e-handel webbframgång. En framträdande sökfunktion – alltid synlig även när besökare bläddrar – kan leda till högre konverteringar i genomsnitt. Dessutom är kunder som använder sökfunktionen vanligen längre ner i konvertering / försäljningstratt än andra besökare.
Det första steget är att se till att du har framstående sökfunktioner på din webbplats. Därifrån kan du lägga till mer sofistikerad e-handel sökfunktion som sökordsledda banners och produktmarkering.
Du kan överväga att använda WooCommerces populära sökutbyggnad för att förbättra sökningen på plats i din butik. Kolla in det här.
Lägg till en popup
Popups kan driva oss alla galna, men de kan också vara effektiva. När du har byggt din ideala webbplats för e-handel, lägg till en väldesignad pop upp till den. Data visar att en effektiv lightbox popup kan öka dina e-post marknadsabonnemang tio gånger. En mycket användbar och beprövad strategi är att belöna dina nya abonnenter med rabatt eller kupongkod att användas vid första köpet om de registrerar sig för att få dina nyheter.
A / B testprodukter
Med begränsat rum på din hemsida för att visa upp dina produkter, vill du bara visa upp dina mest populära artiklar. Men om din butik är ganska ny är det svårt att veta vilka produkter som ska presenteras framför andra. För att bestämma vilka produkter som ska visas använder du A / B-testning på din hemsida och hela din WooCommerce-webbplats.
Sammanfattning
Vi hoppas att dessa tips om hur du optimerar din eCommerce-hemsida för bättre konvertering var till hjälp. E-handel webbdesign förändras alltid, och e-handel ägare måste hålla sig uppdaterade till trenderna för att hålla sina webbplatser attraktiva och engagerande för sina användare. Lyckligtvis, när du använder en e-handelplattform som WooCommerce, är det ganska enkelt att göra det med tillgång till ett brett utbud av verktyg för att hålla din e-handelsbutik skinnande och ny.
Här på S8 Studio bygger vi e-handelswebbplatser på WooCommerce-plattformen och vill gärna hjälpa dig att förbättra och få din webbbutik att växa. Kontakta oss för ett gratis rådgivning.