Hur skall du förbättra din e-postmarknadsföring

E-post är en prövad och sann marknadsföringsmetod, men hur vet du om dina marknadsföringsaktiviteter för e-post levererar de resultat de borde ha?

Så här mäter du marknadsföringens prestanda och 7 beprövadevsätt att få bättre resultat varje gång du slår knappen “skicka”.

Nyckeltalen för e-postmarknadsföring inkluderar:
• Öppna mail: Antal personer som öppnar din e-post utifrån det totala antalet personer som fått det
• Klickfrekvens (CTR): Antal personer som klickar på en länk eller anrop till handling i din e-post jämfört med antalet personer som tar emot det
• Click-to-open-rate (CTO): Antal personer som klickar på en länk eller anrop till handling i din e-post jämfört med antalet personer som öppnar den.

Enligt en studie från Get Response är den genomsnittliga e-post open rate för alla branscher 22% och den genomsnittliga CTR 3,9%.

I en analys av e-postmeddelanden skickade på sina egna plattformar såg Constant Contact en genomsnittlig öppen rate status på 18% och MailChimp 22%. MailChimpys e-postmeddelanden hade en genomsnittlig CTR på 2,7%. Om du också mäter CTO-rate är 10% -15% ett bra mål att sträva efter.

Öppna och klicka antalet beror på ett brett spektrum av faktorer, inklusive industrin. Enligt MailChimp har e-post om konst, regering, hobbies och religion högsta öppna antalet, och klickfrekvensen är störst inom hobbies, media och publicering, regering och foton och videor. För constant Contact fanns de högsta öppna antalen inom områdena religion, medborgarskap / socialt medlemskap och grundskoleutbildning. E-postmeddelandena inom förlags- och transportbranschen fick flest klick.
Så här kan du förbättra prestandan för dina e-postkampanjer.

1. Optimera för mobil

Mer än hälften av alla e-postmeddelanden öppnas på mobila enheter, så att inte optimera dina e-postmeddelanden för mobila användare är ett snabbt sätt att alienera en stor del av din publik.
För att säkerställa en bra användarupplevelse för abonnenter som öppnar dina e-postmeddelanden på mobila enheter, skapa dina e-postmeddelanden med hjälp av en responsiv mall, använd en enkel typsnitt, minska bildfilstorlekar, håll innehållet kortfattat och gör knappar och telefonnummer klickbara och lätta att läsa.

Innan du skickar till hela din abonnentlista, utför test genom skickar dina e-postmeddelanden till olika mobila plattformar och enheter för att se till att allt ser ut och fungerar som det ska.

2. Undvik spamfilter

Spamfiler skapades för att hålla människor från att ta emot e-postmeddelanden som de aldrig bad om att ta emot, men många legitima e-postmeddelanden fångas upp i dem också. Enligt ReturnPath markeras cirka 21% av de legitima e-postmeddelandena som skräppost och når aldrig inkorgen.

Det viktigaste sättet att undvika att hamna i spam-mappen är att ha behörighet att skicka e-postmeddelanden. Se till att du har en klar inloggningsformulär när du samlar in e-postmeddelanden och inte skickar e-postmeddelanden till någon som inte uttryckligen bett om dem.

Använd inte tvetydiga eller vilseledande ämnesrader – se till att innehållet i ditt e-postmeddelande ger det du lovar i ämnesraden och använd inte en ämnesrad som gör att det verkar som om e-postmeddelandet är från en vän eller kollega eller refererar till en order eller brådskande materia som inte existerar.

Kör ditt email via ett skräppostfilter som IsNotSpam eller GlockApps Email Spam Tester innan du skickar det för att hjälpa till att flagga eventuella problem.

3. Använd ett dubbelt opt-in för prenumerationer

Många målsidor, webbplatser och välkomstmeddelanden använder en enda inloggningsblankett för att få fler e-postabonnenter. Med en enda inloggning läggs nya e-postmeddelanden till prenumerationslistan när andra åtgärder vidtas, till exempel när en beställning är placerad. I sådana fall kan det finnas en rad som informerar användaren att de kommer att läggas till en abonnemangslista när de tillhandahåller deras e-post, liksom en kryssruta som de kan avmarkera, men som vanligtvis kontrolleras som standard.
Medan den enkla inloggningen är enklare och snabbare löper du risken att lägga till personer i din prenumerationslista som inte insåg att de anmälde sig för att ta emot e-postmeddelanden. Därför kan de senare avbryta eller rapportera dina e-postmeddelanden som spam.
Att eliminera personer som anmält sig till din e-post utan att ha velat använd en dubbel inloggning för prenumerationer, vilket i grunden ber abonnenter att bekräfta deras e-postadress och abonnemangsval snarare än att bara lägga till dem efter ett enda klick.

4. Skriv effektiva ämneslinjer

Enligt en rapport öppnar 35% av e-postmottagare e-postmeddelanden baserade på ämnesraden endast. Ämnesrubriker ska tydligt förmedla vilket värde mottagaren kommer att få genom att öppna den och helst ge en känsla av mystik eller brådska.

Det finns ingen hård och snabb regel om ämneslinjens längd, förutom att det kortare (fem ord eller mindre) är bättre för mobila användare, så testa för att se vilken längd som passar bäst för dina e-postkampanjer.

5. Rengör din abonnentlista

Om du inte har gått igenom dina mottagarlistor nyligen, kan du skicka e-postmeddelanden till ogiltiga eller inaktiva adresser eller personer som inte längre vill ta emot dem. För att undvika hårda studsar, utför en e-postrening

Kontrollera att alla adresser är giltiga och överväga att använda en så kallad tvätt tjänst för att ta bort ej aktiva abonnenter från din lista. För att hålla människor från att skrivas ut, markera dina e-postmeddelanden som spam eller helt enkelt ignorera dem, skicka ett vänligt påminnelsemail för att fråga abonnenter om de fortfarande vill höra från dig.

6. Skapa Triggered kampanjer

Triggerbaserade e-postmeddelanden skickas automatiskt när en viss åtgärd är klar. Prenumerera på ett nyhetsbrev kan utlösa ett välkommen e-postmeddelande, ett inköp kan utlösa ett tack e-postmeddelande eller en övergiven kundvagn kunde utlösa ett uppföljnings offer för att uppmana dem att slutföra transaktionen. Studier visar att triggered e-post har högre öppet antal och är exceptionellt effektiva för att öka omvandlingar och generera intäkter.

7. Skriv personligt

Personliga ämnesrader har visat sig öka öppet antal med upp till 50% och ökat klickfrekvensen med 58%, så överväg att lägga till en personlig hälsning till en ämnesrad. Det är inte det vanliga “Hej, [förnamn]” hälsning – du kan anpassa det baserat på plats, födelsedag, senaste transaktioner eller annan information du har samlat om användaren. Du kan också få dina e-postmeddelanden att känna sig mer personliga genom att använda en faktiskt persons namn som returadressadress (snarare än noreplyt @), signera dem med ditt namn och segmentera din lista för att rikta specifika intressen och preferenser hos din publik med anpassade erbjudanden och innehåll.