6 Webbplatsmisstag som dödar din business

Inte helt redo för en fullständig webbredesign, men vill göra några tweaks som fortfarande ger resultat? Här nedan beskriver vi några vanliga misstag som du kan göra på din webbplats samt hur du fixar dem.

6 Webbplatsmisstag som dödar din business

Anger inte vem du är och vad du gör

Utgå inte ifrån att dina kunder känner till dig eller att bilderna på din webbplats talar klart om vem du är. Din hemsida ska ha ett kort, tydligt uttalande som förklarar vad ditt företag gör. Undvik att vara vag eller poetisk och se till att klara taglines inte övermannar det tydliga meddelandet. Om det tar en besökare till din webbplatsen mer än ett par sekunder för att ta reda på vad du gör kommer de att lämna platsen.

Långa uppladningstider

Enligt Aberdeen-koncernen kan en en-sekund fördröjning av uppladningstiden resultera i en 7% minskning av registreringar och en minskning med 16% av kundnöjdheten. 47% av konsumenterna förväntar sig att en webbplats laddas i två sekunder eller kortare. Om din webbplats inte uppfyller det här riktmärket kommer du inte bara att köra ivåg potentiella kunder utan du kommer att straffas av Google i sökrankningar.
I Googles webbplatsprestanda för webmasters-video sade tech lead Maile Oye “två sekunder är tröskeln för e-handels webbplats acceptans. På Google strävar vi efter under en halv sekund.”
Webbplatselement som skript, stylesheets, överdimensionerade bilder, Flash-animeringar och inbyggda videoklipp kan alla fördröja webbplatsens prestanda. Kontrollera sidhastigheten på din webbplats med ett gratis verktyg som GTmetrix, Pingdom eller WebPageTest, som också ger optimeringsförslag om dina resultat är dåliga.

Dålig läsbarhet och skannbarhet

En webbplats kan vara svår att läsa av många anledningar: en rörig design, dåliga färgval eller för små teckensnitt. Se till att din webbplats använder färger som kompletterar varandra, men ger fortfarande kontrast, teckensnitt som är läsbara och inte för små (på S8 Studio är vår standard för webbplatsens kroppskopia 14 poäng) och en ren design med gott om vitt utrymme.

Otydlig navigering

Om besökare inte snabbt kan hitta vad de letar efter ger de upp. Undvik att förlora dem genom att skapa en menystruktur som är logiskt organiserad, intuitiv, enkel att använda och utformad kring dina besökares behov. (Om du inte är säker på vad de behöver är, använd dina personligheter eller konsultera dina försäljnings- och kundservice-team.)
Försök att hålla topp menyalternativ till mindre än sju och se till att de mest besökta sidorna lätt kan hittas (kolla Google Analytics för att se vilka sidor som är mest populära). Bli inte alltför kreativ-sätta saker ditt där de brukar vara (som Kontakt i övre högra hörnet och företagsadress i sidfot) och alltid inkludera en webbplatskarta.

Inget engagerande innehåll

Att ha innehåll som ger reella värden till dina läsare hjälper dig inte bara att tjäna förtroende och lojalitet hos dina befintliga kunder och konvertera prospects till kunder, det hjälper också till att öka din platsplacering. Fokusera på att ge engagerande, intressant, välskrivet innehåll som hjälper dina besökare att lösa sina problem.

Inga uppmaningar till handling.

Dina kunder kan vara redo att konvertera, men de kan inte köpa, lära sig mer, anmäla sig eller ta vad som helst som du vill att de ska ta om du inte frågar dem.