Så här använder du dina konkurrenter till din fördel

Det är alltid bra att veta vad dina konkurrenter är upp till. Har de en ny produkt som du borde överväga att lägga till din inventering? Har de en speciell affär eller rabatt som du borde matcha eller slå? Använder de en försäljnings- eller marknadsföringstaktik som du borde testa? Har de gjort ett PR-misstag som ditt företag kan dra nytta av?

konkurrenter

Dessa gratis verktyg kan hjälpa dig att hålla ett öga på vad dina konkurrenter gör och använda det du lär dig till att förbättra din verksamhet.

Hålla flikar på konkurrenter

Google Alerts gör det enkelt att hålla sig ajour med några viktiga nyheter från dina konkurrenter. För att ställa in Google Alerts, logga bara in på ditt Google-konto (eller öppna ett om du inte har ett), gå till Google Alerts och ange namnen på de konkurrenter du vill spåra. Google skickar dig ett mail när dina valda konkurrenter nämns online. Du kan välja att ta emot e-postmeddelanden vid varje omnämnande, en gång om dagen eller en gång i veckan.

Google Alerts skakar hela nätet för att hitta dina konkurrenter, men det kan inte se innehåll på sociala medier. För det kan du använda ett antal sociala medier övervakningsverktyg, till exempel HootSuite, som låter dig se namnen på dina konkurrenter på flera sociala medier.

Kontrollera dina konkurrenters backlinks

Backlinks – inkommande hyperlänkar från andra webbplatser – kan förbättra din webbplats sökrankning och auktoritet. När du försöker lägga till kvalitativa backlinks till din egen webbplats, hjälper det att veta var dina konkurrenters backlinks kommer ifrån, så du kan försöka få länkar från samma eller liknande källor.

Backlink-kontroller från CleverStat, Linkody och LinkMiner tillåter dig att skriva in en konkurrents webbadress och se varifrån alla deras backlinks kommer ifrån, så att du kan använda deras länkstrategi och nå ut till webbplatser du vill länka till din egen webbplats.

Ta en titt på konkurrenternas webbplatsanalys

Vill du se hur din webbplats klaras sig mot konkurrenter? Med SEMRush kan du ange en konkurrents webbadress och se en mängd viktig information, inklusive de bästa organiska och betalda sökorden, sökrankning, huvudsakliga organiska och betalda konkurrenter, backlinks, annonsord, referensdomäner, konkurrenskraftig positionering och prover av deras PPC-annonser.

Woorank ger dig en översikt över en konkurrents hemsida, inklusive vilken teknik den använder, en trafikuppskattning, relaterade sociala media-konton och webbplatsanvändbarhet.

SimilarWeb erbjuder ett gratis konto som ger dig konkurrentrapporter, inklusive företagsöversikt, kategorinläggning, tre månaders webbtrafikdata, en lista över konkurrenter och mer.

Kolla in Konkurrenterens mest populära innehåll

Letar du efter innehållsidéer? Ta reda på vilka ämnen och typer av innehåll som fungerar för dina konkurrenter, så att du kan identifiera eventuella luckor i innehållet i din marknadsföringsstrategi och omforma ditt eget ursprungliga innehåll för att fylla dem.

BuzzSumos Content Analyzer låter dig söka efter antingen webbadress eller ämne för att se bästa resultat. För varje ämne eller sökord du anger svarar BuzzSumo med de mest populära innehållsdelarna, inklusive antal engagemang eller aktier på Faccebook, Twitter, Pinterest och Reddit.