Tänk att social media är stor men E-post är större.
Det finns 3,7 miljarder e-postanvändare världen över, jämfört med 2,5 miljarder människor på sociala medier. E-post har inte bara en större användarbas, det ger en oslagbar avkastning på investeringar (ROI) för marknadsföring, 122%, vilket är mer än fyrdubbla avkastningen på någon annan marknadsföringsmetod.
För företag som vill ansluta sig till kunder och öka försäljning, är e-post en provad och sann lösning. Om din nuvarande marknadsföringstaktik för e-post inte levererar det engagemang eller de köp du vill ha försök med att skicka dessa 5 typer av e-postmeddelanden till dina kunder.
1. Välkommen Email
När någon startar ett nytt förhållande med din organisation, oavsett om han/hon anmäler dig till ett nyhetsbrev, gör ett köp eller utför någon annan önskad åtgärd, bör det första meddelandet de får från dig vara en välkommen email.
En välkommen e-post ska skickas inom 24 timmar efter inloggning (om du använder en e-postmarknadsföring plattform kan du ställa in dem att aktiveras automatisk efter att den önskade transaktionen slutförts) och bör tacka dem för deras intresse och berätta vad de kan förvänta sig av dig i framtiden.
En välkommen e-post visar inte bara din nya kund uppskattning utan den förstärker varumärkesigenkänning och finslipar tonen för förhållandet de kommer att ha med ditt företag, så gör ett första intryck som passar din varumärkesbild.
Välkommen e-postmeddelanden tenderar att ha högre öppning och klick än andra typer av e-postmeddelanden, så nu är din chans att göra ett intryck genom att tillhandahålla hjälpsamma resurser, tips och kontaktuppgifter som hjälper användare att få ut mesta möjliga av din produkt, tjänst eller hemsida.
2. Offert Email
Att erbjuda dina värderade kunder en exklusiv rabatt eller kupong är ett utmärkt sätt att öka kundlojaliteten och driva upp försäljningen.
Om du har en ny produkt eller tjänst, överväg att skicka ett erbjudande e-postmeddelande för att ge kunderna en chans att prova det för ett rabatterad pris. Var noga med att förklara fördelarna med erbjudandet (varför de borde dra nytta av erbjudandet och vilket värde de kommer att få om de gör det), en bild som illustrerar den nya produkten eller tjänsten och en tydlig och övertygande åtgärdsknapp för att uppmuntra läsare att klicka igenom till nästa steg.
Medan du kan skicka ett erbjudande-e-mail på egen hand kan du också inkludera ett erbjudande som ett extra incitament för någon av e-postmeddelandena på den här listan.
3. Survey Email
Vill du bygga ett starkare förhållande till dina kunder? Visa dem att du bryr dig genom att fråga dem om deras åsikter och feedback. Att skicka en enkät är ett bra sätt att få kundåsikter, för att hjälpa dig att lära dig mer om din målgrupp, mäta och förbättra kundnöjdheten och skräddarsy din kommunikation för att möta dina kunders behov och önskemål.
Survey e-postmeddelanden fungerar bra när de skickas efter slutfört inköp, händelse eller annan interaktion, så åsikterna är fortfarande färska i kundens sinne. När du skickar en enkät till en kund, var noga med att uttrycka uppskattning för deras verksamhet, berätta för dem hur lång tid undersökningen tar (ju kortare desto bättre) och berätta för dem hur deras svar hjälper dig att förbättra deras erfarenheter med ditt företag. Överväg att erbjuda ett incitament för att slutföra undersökningen, som en rabatt på ett framtida köp.
4. Begäran om granskning eller testimonial
Online recensioner och kundbevis är avgörande för ditt företag, och du kan aldrig ha för många. Medelkonsumenten kommer inte att lita på företagets stjärnklassificering på en tredjeparts granskningswebbplats, om det inte har minst 34 recensioner och att ha kundbevis på din webbplats gör ditt företag mer trovärdigt och driver potentiella kunder att vidta åtgärder.
Kom ihåg att medan kunder som har en dålig erfarenhet av ett företag ofta är alltför ivriga att ventilera ut sitt missnöje på en granskningsplats, kan de som har goda erfarenheter behöva lite mer uppmuntran.
Precis som med enkäter om undersökning, är den bästa tiden att be om en recension eller ett testamente efter ett köp, när de (förhoppningsvis) känner en hög nivå av tillfredsställelse med din produkt eller tjänst. Skicka inte e-postmeddelandet för tidigt efter inköpet eller transaktionen – du vill inte verka öfrivrig eller desperat – men vänta inte så länge att kunden har glömt allt om dig.
När du frågar någon att skriva en recension eller ge ett omdöme, ber du dem att utföra en uppgift som kan verka som en syssla, så formulera din förfrågan på ett sätt som gör dem mer intresserade av att ge feedback. I stället för att säga, “Granska ditt senaste köp,” säg något liknande, “Hur fungerade widgeten för dig?”
Gör det enklare för din kund genom att ge en länk till en tredje parts webbplats där de kan gå för att granska din produkt, eller ett kontaktformulär för att ge ett omdöme.
5. Begäran om att ansluta på sociala medier
Tanken att skicka dina kunder ett mail varje dag verkar galen, men de flesta besöker förmodligen sociala medier webbplatser flera gånger om dagen. Enligt en undersökning av MediaKix, genomsnittet person spenderar nästan 2 timmar om dagen på sociala medier. Genom att du har valt de sociala medieplattformarna som passar ditt företag och utvecklat en stark närvaro på dessa kanaler, få dina kunder att ägna lite av den sociala medietiden till ditt varumärke bör vara en prioritet.Du kan faktiskt lägga till en länk till dina sociala sidor i alla dina e-postmeddelanden, men det är en bra idé att skicka ett dedikerat e-postmeddelande till kunderna vad de hittar på dina sociala mediasidor, varför de ska följa ditt varumärke och vilka fördelar de kommer att få (senaste nyheter, exklusiva rabatter etc.) om de gör det.