Hur väljer man en webbyrå?

Den webbplats som en webbyrå bygger för sitt eget företag är en bra indikation på dess designstil, kapacitet och teknisk expertis.

Så du har bestämt dig för att du behöver en ny webbplats. Om du inte redan arbetar med en webbyrå du är nöjd med, hur väljer du rätt firma för att utveckla ditt företags online ansikte?

Det är alltid en bra idé att börja med några rekognoseringsarbeten. Utför online-sökningar för att hitta företag i ditt område om geografisk närhet är viktig för dig och fråga professionella kamrater för referenser. Dessutom, om det finns webbplatser (i din bransch eller inte) som du älskar, kolla vem som byggde dem och lägg till dem i din lista.

När du har en kort lista över möjliga webbyråerv gör följande steg för att nå ett framgångsrikt engagemang.

Besök de potentiella byråernas egna webbplatser.

Den webbplats som en webbyrå bygger för sitt eget företag är en bra indikation på dess designstil, kapacitet och teknisk expertis. Gillar du webbplatsen totalt? Är webbplatsen lyhörd? Uppfyler den dina standarder för designestetik och användarvänlighet? Det är okej om designen av webbplatsen inte exakt reflekterar din egen stil. Ett bra webbdesign företag kommer att tillgodose dina varumärkesriktlinjer och estetisk stil, inte sina egna. Det viktiga är att webbplatsen är uppdaterad och är visuellt tilltalande, mycket funktionell och erbjuder en bra användarupplevelse. Om du förväntar dig att nytt innehåll ska vara en del av webbplatsprojektet, leta efter professionellt, engagerande skrivande på företagets webbsidor och i bloggen.

Kolla in några av de webbplatser som de har byggt.

Många webbdesign företag kommer att ha en portföljavdelning på deras hemsida så att du enkelt kan se några exempel på deras arbete. Är de webbplatser som de har utvecklat professionella och lätta att använda? Verkar deras presenterade kunder jämförbara med dig när det gäller storlek? Verkar sidorna lika omfattande?

Ring dem för att prata om ditt projekt och boka ett möte.

Var uppmärksam på hur de hanterar samtalet – är de tillgängliga och vänliga? Ställer de frågor om ditt företag och projektets detaljer, eller börjar de omedelbart med en hård försäljning? Detta är ett företag du kommer att arbeta med i månader, så kemi är viktigt. Medan den person som svarar i telefonen kanske inte är den du kommer ha att göra mest med (eller alls) när du har loggat in som kund, speglar den personen fortfarande företagets övergripande personlighet, så var säker på att det känns rätt från början.

När du har satt upp ett möte skall du ställa dessa 7 frågor till en potentiell webbdesignpartner samt utvärdera deras svar

Har du byggt några andra webbplatser för företag i min bransch?

Vad deras svar kommer att berätta för dig: Att arbeta med en webbbyrå som har erfarenhet inom ditt område kan vara en fördel och att se andra webbplatser som de har byggt för andra i din bransch kan ge dig en bra uppfattning om vad du kan förvänta dig från ditt eget projekt dock kan vi också säga några ord om företag som är nya i din bransch. All konkurrensforskning som de gör är ny och de kommer inte att påverkas av tidigare projekt. Om företaget inte har erfarenhet i din bransch, se till att det kan visa dig ett brett utbud av erfarenheter inom olika andra branscher. Du vill inte ha ett företag som handlar i en smal nisch som inte på något sätt refererar till dina intresseområden.

Hur påverkas användarfaktorn i din webbdesign?

Vad deras svar kommer att berätta för dig: En stark webbyrå kommer att veta att användarupplevelse ligger i hjärtat av varje framgångsrik webbplats och kommer att försäkra dig om att de är fasta förespråkare för användarcentrerad design. Fråga om deras specifika tillvägagångssätt, inklusive vilka metoder eller taktik de använder för att se till att de sätter användarupplevelse i mitten av sin design.

Vilket innehållshanteringssystem (CMS) arbetar du med?

Vad deras svar kommer att berätta för dig: De flesta webbyråer specialiserar sig på en eller två CMS-plattformar. De flesta webbplatser är byggda på en öppen källplatform som WordPress, men vissa webbutvecklingsföretag har sin egen CMS-plattform. Varje CMS har sina styrkor och svagheter, och en bra webbyrå kommer att kunna objektivt diskutera fördelarna och nackdelarna för varje platform för att hjälpa dig att fatta det bästa beslutet för ditt företag.

Kan jag träffa ditt lag?

Vad deras svar kommer att berätta för dig: Många webbdesign “företag” är faktiskt en enda säljare som lägger ut olika aspekter av projektet, eller till och med en grupp frilansare som kommer att bjuda på delar av arbetet. I de här fallen kan det hända att man pratar om tillgängligheten och att dem sitter på avlägsna platser om man vill träffa laget. För bästa kommunikation och kontinuitet, välj ett internt team med experter som är vana vid att arbeta tillsammans, ha lång arbetslivstid hos byrån och kommer att vara tillgängliga för dig under hela ditt projekt.
Vilka steg skulle projektet innebära?
Vad deras svar kommer att berätta för dig: En erfaren webbdesignbyrå kommer snabbt och fullständigt att gå igenom varje steg i processen och förklara hur sakerna ska fungera och vad du ska förvänta dig. Om du inte redan har gett dem ett mycket bestämt id

Vilka steg skulle projektet innebära?

Vad deras svar kommer att berätta för dig: En erfaren webbdesignbyrå kommer snabbt och fullständigt att gå igenom varje steg i processen och förklara hur sakerna ska fungera och vad du ska förvänta dig. Om du inte redan har gett dem en väldigt fast uppfattning om vad projektet innebär kommer de förmodligen inte att kunna ge dig en exakt tids- eller kostnadsnotering, men de kan kanske ge dig ett estimat.

Vad händer om vi vill göra ändringar eller uppdateringar på webbplatsen efter att projektet är klart?

Vad deras svar kommer att berätta för dig: En fullservice webbdesignbyrå bör innehålla en grundläggande träningspass för ditt team för att förklara hur sakerna fungerar och visa hur man gör ändringar och uppdateringar. Ta reda på saker som du tror behöver uppdateras ganska ofta (händelser, blanketter, sidinnehåll etc.) och fråga vilka av dessa saker som ska redigeras i innehållshanteringssystemet. För ändringar som kräver programmering eller designhjälp, bör företaget lämna en offert för hur lång tid förändringen tar och ett pris för arbetet.

Gör du digital marknadsföring?

Vad deras svar kommer att berätta för dig: Mycket resurser går till för att bygga en webbplats, men lika mycket ansträngning går till att optimera den, marknadsföra den, mäta prestanda och förbättra. Om du inte har ett internt digitalt marknadsföringsteam redo att ta över alla aspekter av digital marknadsföring när din nya hemsida är klar, leta efter ett webbdesignföretag som också specialiserat sig på digital marknadsföring, så du kan vara säker på att den nya webbplatsen levererar de resultat du vill ha. Idealt sett skulle det valda byråets lag vara tillgängligt för dig om du vill utöka ditt engagemang med digital marknadsföring eller periodiska förbättringar eller uppdateringar.