13 skäl till att ditt företag borde ha en blogg

En företagsblogg är ett av de mest övertygande och kostnadseffektiva sätten att nå din publik. Här är ett dussin skäl varför starta en företagsblogg eller göra bloggen du för närvarande har till en prioritet.

1. Besökare på din webbplats förväntar sig att du har en blogg.

Bloggandet brukade domineras av individer, men för länge sedan tog det över företagets mainstream – enligt 2018-data från Content Marketing Institute, har 79% av B2B-företag och 70% av B2C-företagen bloggar.

webbyra stockholm blogg

2. En blogg kommer att öka besökarnas trafik till din webbplats.

Företag som har en blogg får 55% mer webbplats trafik än de som inte har det. En del av din bloggtrafik kommer från befintliga kunder, men en blogg är ett bra sätt att få nya kunder också. Om någon hittar ett av dina blogginlägg genom att göra en Google-sökning för det ämnet, får du möjligtvis en läsare som kanske aldrig hört talas om dig.

3. Bloggar visar ledarskap och auktoritet i din bransch.

En välskriven, omtänksam och ofta uppdaterad blogg som adresserar viktiga frågor som påverkar din bransch och kunder visar inte bara dina läsare att du är expert på ditt område, men att du vill använda din branschkunskap för att hjälpa till att lösa sina problem också.

4. En blogg kan hjälpa dig att skapa förtroende hos dina kunder.

Gör din blogg till en förlängning av din kundservice genom att använda den som en plattform för att ta itu med vanliga problem eller frågor som du hör av dina kunder. När du bloggar om saker som är viktiga för dina kunder, visar du att du verkligen bryr dig om deras problem och vill använda din expertis för att finna lösningar. Det gör att dina läsare litar på dig, och folk är mer benägna att göra inköp på ett företag som de litar på.

5. Bloggar hjälper till att generera leads.

B2B-företag som använder bloggar får 67% fler leads än de som inte gör det, och B2B-marknadsförare betygsatte blogginlägg som den mest effektiva metoden i försäljningstrattens medvetenhet eller intresse. När du väl har lockat en potentiell kund med ett intressant blogginlägg kan en speciell affär eller nedladdning få dem att lämna sina kontaktuppgifter och flytta sig längre ner i försäljartratten.

6. Bloggar kan öka konverteringar.

Om den önskade åtgärden är att anmäla sig till ett nyhetsbrev eller fylla i ett kontaktformulär, är det ett bra sätt att öka omvandlingar på din webbplats med en blogg. I genomsnitt konverterar varumärken som publicerar 15 blogginlägg per månad 1.200 nya leads per månad.

7. En blogg hjälper dig att hålla nuvarande kunder involverade i ditt varumärke.

När någon gör ett köp eller utför en önskad åtgärd hos ditt företag, hur ser du till att du utvecklar en god relation till den kunden i framtiden? Använd din blogg för att bygga upp ditt förhållande till dina kunder och hålla dem intresserade för ditt varumärke genom att erbjuda innehåll, bland annat fallstudier, tips, hjälpsamma tips och även företagsnyheter som ger dem inblick i ditt varumärke och kultur.

8. Bloggar förbättra din SEO.

Google straffar webbplatser för sökordstoppning, så det finns bara så många sökord som du kan använda på dina webbsidor. Din blogg erbjuder dock obegränsade möjligheter att skapa sökordsrika sidor som också är informativa, engagerade och hjälpsamma för dina kunder (vilket Google älskar). Google belönar också din webbplats för långa klick (när någon klickar via ett sökresultat och stannar kvar på webbplatsen under en betydande tid), liksom innehåll som är original och nyligen uppdaterat.

9. Bloggar hjälper till att öka din sociala medier närvaro.

En snabb social post som meddelar nytt blogginnehåll och ger en länk är ett bra sätt att ansluta till din sociala media publik. Faktum är att intressant innehåll är en av de främsta 5 skälen till att människor följer varumärken på sociala medier.

10. En blogg kommer att generera mer inkommande länkar till din webbplats.

Enligt Google är backlinks-inkommande hyperlänkar från andra webbplatser till din – en av de tre viktigaste rankingfaktorerna. Ett av de bästa sätten att få backlinks är att skapa intressant innehåll på din blogg som andra vill länka till. Företag som bloggar har 97% mer inkommande länkar än de som inte betyder det, fler människor kommer till din webbplats och eventuellt blir kunder.

11. En blogg kan öka försäljningen.

Din blogg är ingen plats för en försäljningspitch, men det betyder inte att det inte går att sälja någonting alls. En studie visade att konsumenterna är 131% mer benägna att köpa från ett varumärke omedelbart efter att de läst en informativt och utbildande text om det varumärket.

12. En blogg ger ditt företag en röst.

Dina webbplatsmeddelande är ett viktigt sätt att stärka ditt varumärke, men en blogg ger dig mer flexibilitet att berätta din historia och förmedla företagets personlighet, värderingar och mål. En blogg är ett bra sätt att ge dina enskilda medarbetare en röst också. Att ha flera författare kan ge olika perspektiv och hjälpa bloggen att vara välfylld med nytt innehåll.

13. En blogg har bra avkastning på investeringen.

Bloggar är enkla att använda och har relativt låga kostnader. Den viktigaste investeringen som en blogg kräver är tid, och de kan ge en bra avkastning på den insatsen. Enligt forskning från HubSpot är företag som prioriterar bloggar 13 gånger större chans att ha högre marknadsavkastning på ROI.